60

Houda Ben Azzouz

, , ,

Projectie, Gravure, Fotografie

Olieslagerijlaan 31

De in Brussel gevestigde beeldend kunstenares Houda Ben Azzouz combineert journalistiek en informatiedesign in haar werk. Ze onderzoekt hoe visualiteit en de omgeving de perceptie van tekstuele, informatieve en zintuiglijke verhalen beïnvloeden. Schilderen, graveren, fotografie, digitale en analoge hulpmiddelen (3D-scans, gegevensvisualisatie, creatieve code) stellen haar in staat om ruimte in te nemen buiten het tweedimensionale vlak. Ze slaat bruggen tussen deze media en transformeert onder meer microscopische pigmenten of gegevens in installaties in-situ. Haar voornamelijk achromatisch werk legt de nadruk op textuur, materiaal en contract, waarbij de relatie tussen maker, medium en boodschap wordt onderzocht. Elk detail of 'ongelukje' wordt een startpunt voor reflectie, in een gedocumenteerde en zintuiglijke benadering.

Voorstel 1: Een serie etsen die de visuele materialiteit, het contrast en de perceptie van het negatief verkent. Elke matrijs is in zwart op wit en in wit op zwart gedrukt, waardoor er een dialoog tussen de twee uitersten ontstaat. Door dit spel van omkering stelt het werk de vraag wat het oog waarneemt als “vol” of “leeg” en hoe de gegraveerde materie verandert naargelang van de visuele context. Deze serie drijft de abstractie zo ver dat de textuur zelf het onderwerp van het verhaal wordt. Voorstel 2: Een diapresentatie van het project ""Ivory Black gets mixed up again"", rond het pigment “ivory black”. Monsters worden gemodificeerd met chemische mengsels en vervolgens onder een microscoop gefotografeerd. De projectie creëert een lus van vergroting/verkleining/vergroting, waarbij wordt gespeeld met schaal en perceptie. Bezoekers worden uitgenodigd om hun indrukken op te schrijven, om een collectieve publicatie samen te stellen op basis van deze zintuiglijke verhalen.

@houda.benazzouz