6

Enimsay

, , , ,

Beeldende kunst, Collage, Recuperatiekunst

Koningslaan157

MAIL ART. Yasmine el Oujani studeert en werkt sinds 1989 in Brussel. Haar experimenten en onderzoek hebben de vraag naar de individuele en collectieve betekenis ontwikkeld. Ze presenteert portretcollages in verschillende formaten die haar perceptie van alledaagse dingen uitdrukken. Een doek van hennep met pastelkleurige woorden en typografie op een met verschillende kleuren gepigmenteerde achtergrond weerspiegelt maatschappelijke kwesties en toezeggingen om klimaatverandering tegen te gaan.

Enimsay zoekt tijdens haar hele carrière naar manieren om het verleden bloot te leggen, het heden nieuw leven in te blazen, een tweede leven te geven en te werken met vallen en opstaan, gebruikmakend van een techniek gebaseerd op gevoel. Ze illustreert Oosterse en Westerse kledingsilhouetten door de geschiedenis van de fleur-de-lys samen te stellen en af te breken om neokolonisatie te integreren met Indiase inkt, en ze tekent en snijdt een kartonnen lichaam. Ze put uit de geschiedenis van de gouden eeuw van de Arabische wetenschap om de figuren van de wijzen, de symbolen van de scheikunde, de tekeningen van de astronomie, het begin van de getallen, archeologische versieringen en astrologische illustraties op kleding te reproduceren. Een tekenstijl geïnspireerd door de epistemologie van de Arabische artistieke cultuur. Daarnaast maakt ze collages op linnen doeken waarin een modeportret wordt afgezet met allerlei elementen. In dertien schilderijen illustreert ze haar dagelijks leven, haar ouders, haar voorstelling van geluk, haar mensbeeld en haar emoties. Sinds 2016 onderzoekt ze de oorzaken van de klimaatverandering en stelt ze oplossingsschilderijen voor die de waarden van de ecologische overgangstraining aantonen. Ze roept de biodiversiteit op, stelt de buitensporige productiviteit aan de kaak, sublimeert de strijd en verbeeldt de bron van het water in het algemeen en het Wiels-moeras in het bijzonder. Het universele proces roept vragen op over individuele of collectieve kwesties en het centrale portret is niet meer dan een voorwendsel om een werk te vormen en de elementen die het samenbinden te onderzoeken. Voor haar Scrapbooking gebruikt ze hout en stof, maar ook kranten, afval, foto's, ansichtkaarten en stoffen. Ze brengt verschillende elementen aan en tekent ze met potloden, markers en verf. Slogans, concepten en ideeën ronden het harmonieuze geheel af en benadrukken het unieke portret van een persoon die voor haar onbeduidend lijkt.

https://www.enimsay.weebly.com