7

Amélie Berrodier

, , , ,

Beeldende kunst,Installatiekunst, Projectie

Monténégrostraat 144

Het werk van Amélie Berrodier verkent het fotografische portret en het sociale gebruik ervan. Door de geschiedenis en de ontwikkeling van de technieken te bestuderen, schrijft ze productieprotocollen die ze herhaalt om de werken waaruit haar installaties bestaan te produceren. Ze gebruikt vaak video om portretten op te nemen van de mensen die ze ontmoet. Door samen met hen aan de enscenering te werken, bevraagt ze hun kennis van het medium en de relatie die bestaat tussen het onderwerp, de camera, de kunstenaar en de kijker. Met dit proces legt ze verschillende manieren vast om zichzelf voor de camera te plaatsen en ermee te interageren. Terwijl ze laveert tussen fotografie, film, theater, performance en schilderkunst, manipuleert de kunstenaar ook de codes van het portret om visuele werken te creëren. Amélie Berrodier is geboren in 1992 en woont en werkt in Brussel. Ze behaalde een Diplôme national supérieur d'expression plastique (DNSEP) aan de École nationale supérieure d'art de Dijon in 2015. Sindsdien heeft ze haar werk ontwikkeld via talrijke onderzoeks- en creatieve residenties in Europa.

Amélie presenteert twee recente werken. In "Terminé fini" (2022), een video uit een serie van vier films, dompelt Jeannine ons onder in haar herinneringen en bezingt ze haar voorbije liefdes. Op 94-jarige leeftijd worden de banden nog steeds gesmeed. De kunstenaar heeft ook zeven werken geselecteerd uit de serie "Portraits photographiques" (2022), over hetzelfde thema van verleiding en liefde. Het zijn zinnen verzameld in de cafés van Namen en belicht op glasplaten met collodium, een van de vroegste technieken om foto's te maken. Hier trekt ze een parallel met het fotografische portret en zijn vergankelijkheid. De persoon poseert voor een korte tijd en geeft een glimp van zichzelf. Op dezelfde manier kan de zin die uit een kort moment wordt gehaald en ter lezing wordt aangeboden een gereduceerd beeld van de spreker weerspiegelen, waardoor een perfect fotografisch portret ontstaat. Ze heeft er ook voor gekozen om het beeld niet te fixeren, waardoor de achtergrond geleidelijk verslechtert en uiteindelijk verdwijnt en de plaat terugkeert naar zijn oorspronkelijke staat.

7/10 – 12:00 tarot animatie

https://amelieberrodier.com