3

Alfonse, Paul et les autres

, , , ,

Beeldende kunst, Tekeningen, Installatiekunst

Halvemaanstraat 48

Als solo kunstenaar gemaskeerd achter een meervoudige naam, Alfonse, Paul et les autres, ontwikkelt hij een praktijk van tekenen en installeren die hij aanneemt als een fictief collectief of onder de namen Alfonse Dagada, Paul Martin of Justin Saxe. De kunstenaar gebruikt dit spel met identiteiten om stereotype voorstellingen te ontleden door heterogene beelden grafisch te herinterpreteren. In haar reeksen kleurpotloodtekeningen en uitbundige installaties combineert ze kawaii-beelden met commerciƫle of educatieve illustraties. Deze productieve praktijk, waarvan de vertakkingen steeds complexer worden, bevraagt de machtsverhoudingen die worden gesmeed door onze relatie met de stroom beelden die we dagelijks ontvangen via onze digitale terminals.

Foto's van "schattige" dieren zijn er in overvloed op netwerken voor het delen van afbeeldingen, zoals Pinterest. Het fenomeen begon in Japan met de kawaii-rage en heeft zich sindsdien wereldwijd verspreid. Door deze populaire afbeeldingen met kleurpotlood te herinterpreteren, wil de kunstenaar niet de spot drijven met de slechte smaak van het publiek door de vermeende kitscherigheid van dergelijke voorstellingen te ironiseren. In plaats daarvan probeert hij de aandacht te vestigen op beelden die worden gehekeld (omdat ze populair zijn) en toch zo universeel zijn. De foto's die hij als model gebruikt, drukken een standpunt uit vol genegenheid en tederheid voor een dier dat nog jong en kwetsbaar is. Een jong, kwetsbaar dier dat zoveel weg heeft van een kind. In zekere zin blazen deze foto's het genre van het familieportret nieuw leven in door het uit te breiden naar het dierenrijk. Hij kiest de kant van het "vulgaire" met tederheid en zonder minachting. Hij verwondert zich over de massale aanwezigheid van het aandoenlijke dier, die de behoefte aan aanwezigheid en genegenheid van miljarden individuen, geatomiseerd in een grote wereldmarkt, lijkt te onthullen. Door te kijken naar wat bijna dwangmatig onze aandacht trekt, neigt zijn benadering naar het opstellen van een soort atlas van de belangen van de verbonden mensheid in de 21e eeuw.

https://www.alfonse-paul-et-les-autres.com